
38 Temmuz-Ağustos 2017 Cilt: 9 Sayı: 81

KAPAK DOSYASI



39Temmuz-Ağustos 2017 Cilt: 9 Sayı: 81

Körfez’in küçük ama çok zengin bu ülkesi, ABD’nin ve Arap müttefiklerinin gazabını 
hak edecek ne yaptı sorusunu Al Jazeera üzerinden de cevaplandırabiliriz. Ablukanın 
Katar ve Al Jazeera’nın şeytanlaştırıldığı bir sürecin ardından geldiğini unutmamak 
gerekir.

İbrahim EFE 

Katar Krizi ve Al Jazeera



40 Temmuz-Ağustos 2017 Cilt: 9 Sayı: 81

Mısır’ın da katıldığı Körfez İşbirliği Teşkilatı 
(KİT) üye ülkeleri Suudi Arabistan, BAE 
ve Bahreyn, Donald Trump’ın Suudi Ara-

bistan ziyaretinde KİT ülkeleriyle yaptığı zirveden iki 
hafta sonra, yani 5 Haziran 2017’de Katar ile diploma-
tik ilişkileri kestiklerini duyurdular. ABD’nin bitmek 
bilmeyen “terörizm” savaşında müttefik olarak yer alan 
bu ülkeler, Katar’ı teröre destek verdiği iddiasıyla ablu-
kaya aldı. Krizin ilk günlerinde Suudi Arabistan Al Ja-
zeera’nin Riyad ofisini kapattı ve “Yemen’deki terörist 
gruplara destek verdiği ve Suudi Arabistan’da bölün-
meyi körüklediği” gerekçesiyle Al Jazeera’nın ülkedeki 
yayın lisansını iptal etti. Bu medya ambargosu kısa bir 
süre sonra Ürdün tarafından uygulandı. Associate Press 
kaynaklı New York Times ve Washington Post haberle-
rinde İsrail yetkililerinin Al Jazeera’nın Kudüs ofisini 
kapatmayı düşündükleri duyuruldu. 17 Haziran’da 
ise Al Jazeera Arapça’nın Twitter hesabı, “örgütlü bir 
kampanya” sonucu kısa bir süreliğine askıya alındı.

Körfez’in küçük ama çok zengin bu ülkesi, 
ABD’nin ve Arap müttefiklerinin gazabını hak edecek 
ne yaptı sorusunu Al Jazeera üzerinden de cevaplan-
dırabiliriz. Ablukanın Katar ve Al Jazeera’nın şeytan-
laştırıldığı bir sürecin ardından geldiğini unutmamak 
gerekir. Bu süreci anlamak için birkaç yıl öncesine ve 
Batı’ya uğramak faydalı olacaktır.

Yaklaşık 100 ülkede 150 milyondan fazla haneye 
ulaşan Al Jazeera, ilk olarak Gazze saldırılarında ve 
ardından Arap Baharı olarak adlandırılan ayaklanma-
larda, pek çok Arap için sadece devletin yönettiği ve 
kontrol ettiği haber kuruluşlarına değil, aynı zaman-
da Batı medyasına da bir alternatif oldu. Al Jazeera 
eski direktörü Vaddah Hanfar’ın 2011’de TED için 
yaptığı konuşmada belirttiği gibi, Al Jazeera “evren-
sel değerlerden ve küresel bir anlayıştan ilham alan, 
eğitimli ve birbiriyle daha bağlı yeni bir neslin” deği-
şim arzusunun sesi oldu. Nitekim ABD eski Dışişleri 
Bakanı Hillary Clinton dahi Arap Baharı sürecinde 
Al Jazeera’yi gerçek haberleri vermede ABD basınını 
geride bıraktığı için tebrik etti. Peki, bu noktadan 
“terör destekçisi Katar ve Al Jazeera” kampanyasına 
nasıl gelindi?

Kara Propaganda
Katar’a yönelik kara propagandanın ilk işaretleri Da-
vid D. Kirkpatrick tarfından kaleme alınan ve New 

York Times’ta yayınlanan 7 Eylül 2014 tarihli bir köşe 
yazısında bulunabilir. Kirkpatrick bu yazısında, “men-
faatlerin alışılmadık bir ittifakı” diye resmettiği Suudi 
Arabistan, BAE, Mısır ve İsrail’in Katar’ı “terörün 
banisi” olarak resmetmeye çalıştığından bahsetmek-
teydi. Katar Dışişleri Bakanı Khalid Al-Attiyah ülke-
sine yöneltilen bu suçlamaları 9 Eylül 2014 tarihinde 
New York Times’ta yayınlanan bir mektupla reddetti. 
İsrail’in son yıllarda alenen yürüttüğü Katar karşıtı 
bu propagandanın BAE tarafından ABD’li bir lobi 
şirketine (Camstoll) milyonlarca dolar aktararak gizli 
bir şekilde nasıl yürütüldüğü ise Amerikalı araştırmacı 
gazeteci Glen Greenwald çalışmaları sonucunda belge-
lendirildi ve ifşa edildi. Camstoll, neocon, İsrail yanlısı 
olan habercileri ve CNN, Reuters ve The Washington 
Post gibi ana akım medyanın önemli isimlerini hedef 
alarak Katar aleyhtarı hikâyelerin kamuoyuna yerleş-
mesi için epey çaba ve milyonlarca dolar sarf etti ve 
başarılı oldu. Örneğin Dail Beast yazarı Eli Lake çokça 
atıf alan ve ABD istihbarat yetkililerinin Katar ile ilgili 
endişelerinden bahseden 6 Mayıs 2014 tarihli yazı-
sında, Guantanamo Bay hapishanesinden salıverilen 
Taliban üyelerinin izini Katar’ın kasten kaybedeceği 
uyarısında bulunuyordu. Ardından Fox News’a verdi-
ği demeçte Eli, “Doha’da serbestçe dolaşan kişilerin 
el-Kaide, Hamas ve bu tür gruplar için topladıkları 
yüksek miktardaki para”dan söz etti.

Katar ve Al Jazeera hakkında ABD’de 
ve Batı’da oluşturulan algı, Körfez’in 
zengin ülkeleri ile neocon, İsrail 
yanlısı ABD’li politikacılar ve önemli 
medya figürleri arasındaki “menfaat 
üçgeninin” bir sonucudur.

KAPAK DOSYASI



41Temmuz-Ağustos 2017 Cilt: 9 Sayı: 81

Greenwald’un yazısında bahsettiği gibi, yüksek 
maaşlı eski ABD yetkilileri ve önemli medya figürleri-
nin koordineli bir şekilde Katar aleyhine yürüttükleri 
bu medya saldırısı BAE, İsrail, Suudi Arabistan ve 
destekçileri tarafından kendi gündemlerinin destek-
lenmesi ve ilerletilmesi için kullanıldı.

“Al Jazeera ayakta kalabilecek mi?”
8 Haziran 2017 tarihli BBC haberinde kullanılan bu 
başlık (“Can Al Jazeera Survive?”) Al Jazeera’nin ka-
derine yönelik bir kehanetin yanı sıra önemini de 
ortaya koymaktadır. Katar kraliyet ailesinin desteğiy-
le 1996’da kurulan Al Jazeera, –muhtemelen– Ka-
tar’ın kendisinden daha fazla bilinir hale gelerek Ka-
tar’a hem dünyada hem de Ortadoğu’da önemli bir 
(yumuşak) güç ve etki alanı sağladı. Ortadoğu ve Arap 
medyası açısından önemli bir değişime işaret eden bu 
gelişme, elbette Körfez ülkelerinin, Mısır’ın ve İsrail’in 
tepkilerine rağmen oluyordu. Sosyal medyada oldukça 
aktif olan BAE’li köşe yazarı Sultan Suud Al Kassami 
Newsweek’te yayınlanan bir yazısında, Katar’ın ne-
den olduğu rahatsızlığın Arap Baharı’ndan öncesine 
dayandığını, Katar diplomatik krizinin bir kırılma 
noktası olabileceğini ve Körfez ülkelerinin herhangi 
bir uzlaşmadan önce Al Jazeera’nin tamamen kapatıl-
masını talep edebileceğini yazdı. Bu süreçte, Katar’ın 
uzlaşmak için Al Jazeera’yi “feda edebileceği”ne ya da 
en azından “sesini kısacağı”na dair haberler ABD ve 
Batı medyasında yer aldı.

Sınırsız Haberciler (Reporters without borders) 
“politik amaçlar için uygulanan sansürü” kınayarak 
Al Jazeera medya ağının yaşanan “diplomatik krizin 
ikincil mağduru” olduğunu belirtti. BBC’ye vediği 
demeçte Al Jazeera English’in Direktörü Giles Trendle 
mevcut krizin Al Jazeera için zorlu bir sürece işaret 
ettiğini, ancak “Al Jazeera’nin dünyadaki öncü ve 
cesur haberciliğine profesyonel, dengeli ve objektif 
bir şekilde devam etmeye bağlı” olduğunu ifade et-
ti. Global Editors Network’ün yaptığı bir röpartajda 
Al Jazeera’nin eski Genel Direktörü Hanfar, Al Ja-
zeera’nin Suudi Arabistan ve diğer körfez ülkelerine 
karşı her zaman objektif, ama saldırgan olmayan bir 
yayın politikası izlediğini söyledi. Ayrıca Hanfar, Al 
Jazeera’ye yönelik “terörist gruplarının sözcülüğü”nü 

yaptığına dair suçlamaların, Al Jazeera’de yayımlanan 
Arap Baharı yanlısı haberlerin intikamını almak için 
kullanılan bir bahane olduğunu ve Katar’ın bu bas-
kılara boyun eğmeyeceğini tahmin ettiğini söyledi.

“Düşmanlarımızı sadece yok etmiyoruz, onları 
değiştiriyoruz”
George Orwell’ın 1984 adlı romanında geçen bu ifa-
deyle işkenceci O’Brien, Winston’a işkencenin asıl 
amacının cezalandırmak ya da bir şey söyletmek değil, 
“Winston’ı tamamen değiştirmek” olduğunu anlat-
mak ister. Bu yazının amacı hiçbir şekilde Al Jazeera’yi 
savunmak, onun objektif olup olmadığını (eğer böyle 
bir şey gerçekten mümkünse) sorgulamak değildi. Asıl 
amaç Katar krizi sürecinde Al Jazeera’ye karşı yürütü-
len kampanyanın ve propagandanın ne kadar örgütlü 
ve ideolojik olduğunu göstermekti. Bu kampanyada 
asıl yanıltıcı olan Katar ve Al Jazeera’ye yöneltilen 
“terör destekçiliği ve sözcülüğü” suçlamaları değil, 
bu suçlamaları yapanların elinden megafonu alınan 
öfkeli ve kontrolsüz bir lidere benzemeleri gerçeğinin 
gizlenmesidir. Asıl iç karartıcı olan ise bütün bunların, 
cafcaflı bir propagandanın (“terörle savaş”) ve bölgede 
yaşanan adi nüfuz mücadelesine yön veren ABD po-
litikalarının bir sonucu olmasıdır. Özetle, bu yazının 
asıl anlatmaya çalıştığı şudur: Katar ve Al Jazeera hak-
kında ABD’de ve Batı’da oluşturulan algı, Körfez’in 
zengin ülkeleri ile neocon, İsrail yanlısı ABD’li politi-
kacılar ve önemli medya figürleri arasındaki “menfaat 
üçgeninin” bir sonucudur.  

Yrd. Doç. Dr. Kilis 7 Aralık Üniversitesi

Yaklaşık 100 ülkede 150 milyondan 
fazla haneye ulaşan Al Jazeera, 
ilk olarak Gazze saldırılarında 
ve ardından Arap Baharı olarak 
adlandırılan ayaklanmalarda, pek 
çok Arap için sadece devletin 
yönettiği ve kontrol ettiği haber 
kuruluşlarına değil, aynı zamanda 
Batı medyasına da bir alternatif 
oldu.


	_GoBack
	_GoBack
	_GoBack
	_GoBack
	_GoBack
	_GoBack
	_GoBack
	_GoBack
	_GoBack
	_GoBack
	_GoBack
	_GoBack
	_GoBack
	_GoBack
	_GoBack
	_GoBack
	_GoBack
	_GoBack
	_GoBack
	_GoBack
	_GoBack

