ORSAM: Öncelikle kendinizi tanıtır mısınız?
Gani Lütfi Kelmo-Abu Reşad: İdlib’e bağlı Harim İlçesi’nde yaşıyorum. Su tesisatı ve kanal işleriyle uğraşıyorum. 45 yaşındayım. Harim, Reyhanlı’ya 3 km uzaklıkta. İlçe ve köyler tarım ve hayvancılıkla geçiniyorlar.
ORSAM: Suriye’de yaşadıklarınızı ve sizi Türkiye’ye geliş nedenlerinizi anlatır mısınız?
Gani Lütfi Kelmo-Abu Reşad: Baba Esad döneminde Harim ilçesi ve köylerine devlet arazi dağıttı. Ucuz bir kira bedeliyle bu yörenin insanları devletten kiraladıkları arazileri işletmeye başladı. Eskiden dağlık, taşlık ve kuru tarım yapılan yerler temizlendi ve sulu tarım yapılabilir bir hale getirildiler. Düz araziler hububat, pamuk ve mevsimlik sebzeye, dağlık tepelik kısımlarda çeşitli meyve ağaçlarına ve zeytinliklere ayrıldı. Bu çevrede yaşayanlar kendilerini bildiklerinden beri çiftçilik yapıyorlar. Baba Esad’ın başa gelmesiyle birlikte Esad yanlısı olduk ve semeresini de gördük. Bölgemizde muhalif olanları her zaman dışladık hatta ihbar ettik. Suriye’de iç savaş başlayınca çevre il ve ilçelerde huzursuzluk da başladı. Yaşlılar ses çıkarmasa da gençler Ceyş El-Hur’a katılmaya başladı. Beşşar’ın kalesi olarak bilinen iki ilçe Harim ve Salkin diğer bölgeler gibi Beşşar karşıtı oldu. Aleyhtar olanlarla olmayanlar arasında kavgalar başladı. Muhalifler bir kısım yandaşlarını silahlandırırken, Esad Ordusu da yandaşlarını silahlandırmaktaydı. Önce köyler yakılıp yıkıldı, mezralar yok edildi. Su tesisatları, sulama kanalları yıkıldı, tarım araç-gereçleri yakıldı. Sonra her iki ilçede tanklarla çevrildi ve bombardıman başladı. Bombalama günlerce sürdü ve çok kayıp verdik. Eşimi ve çocuklarımı alarak bu katliamdan kaçtım ve Türkiye’ye sığındım.
* Bu söyleşi, 10 Ekim 2012 tarihinde Feyyat Özyazar tarafından Hatay’ın Reyhanlı ilçesinde gerçekleştirilmiştir.